Tre brødre på banen i en landskamp

Det må vel med rette kunne kalles historisk! At tre karer stiller samtidig på banen for Norge. Og dette skjedde under Spring Cup i Tyskland i 1980. Jeg var med som reiseleder, og husker at jeg hadde så store forhåpninger på forhånd. (Jada, jeg har vært optimistisk noen ganger, jeg også). Men jeg ble dessverre skuffet, selv om det var en hyggelig tur med kjekke spillere. Overskriften i Volleyballnytt lød “Håpet som brast”. Gjennom et langt volleyballiv har jeg lært at det å nå opp blant de beste er svært møysommelig, og i noen sammenheng umulig. Det kreves så mye. Og de siste trinnene opp stigen er lange.
Men det var nå det.
De re brødrene, ja. Hadde det vært blandalag, kunne det nesten vært 5 spillere på banen samtidig. For familien Vølstad står i en klasse for seg i denne sammenheng. Torgeir Vølstad, Asbjørn Vølstad, Olav Vølstad, Jofrid Vølstad og Berit Vølstad er søsken og alle har vært på landslaget! I en idrett der det ikke spilles så mange landskamper har denne familien tilsammen spilt 314 landskamper, om historieboka er korrekt.
Under ledelse av Arild Svendsen og Harald Karlsen spilte Norge 7 kamper under dette Spring Cup, med følgende resultater:
Norge-Nederland 0-3, Norge-Belgia 0-3, Norge-Sveits 2-3, Norge-Luxemburg  3-0, Norge-Portugal 1-3, Norge-England 1-3, Norge-Spania 0-3. Det norske laget besto av Jan Rønnestad, Olav Vølstad, Asbjørn Vølstad, Torgeir Vølstad, Svein Arild Jacobsen, Roald Bahr, Geir Paulsen, Egil Leira, Bjarne Lekven, Gunnar Syrrist, Trond Skarbøvik og Rune Humberset.

På det første bildet ser vi bak fra venstre Bjarne Lekven, Gunnar Syrrist, Asbjørn Vølstad og Svein Arild Jacobsen. Foran Torgeir Vølstad og Olav Vølstad. På bilde to er opplegger Jan Rønnestad i farta, mens Rune Humberset er klar. Nederst smasher Rune Humberset (takk for rettelsen, Ivar) og spilleren bak må være Egil Leira.

2 Comments on “Tre brødre på banen i en landskamp

  1. En annen familie med mange landskamper er familien Berntsen fra Naustdal. Både Merita, Jetmund og Martin har flere landskamper. De to yngre søstrene, Anne Sofie og Randi Marie, er jeg ikke sikker på, men begge har spilt og spiller volleyball. Dessuten har de et søskenbarn (tror jeg), Ingrid, som også har landskamper. En kuriositet vedrørende søsknene: de er født med fire års mellomrom.

  2. Tror det er Trond Skarbøvik vi skimter bak linjedommeren på det nederste bildet

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.