Objektivtest – Test of a lens

Test er sikkert å ta for hardt i. Blant mine autofokusobjektiver har jeg også skaffet meg ett som er manuelt. Med mine gamle øyne trives jeg absolutt best med autofokus. Det var bare det at Fuji ikke har laget akkurat det objektivet jeg vil ha!
Jeg ønsket meg nemlig en kort tele, etter i noen år å ha levd med Nikons legendariske 105mm. Det var et objektiv som Clint Eastwood brukte i filmen The Bridges of Madison County. Det var nok ikke en tilfeldighet at de lot han bruke akkurat den 105 millimeteren!
En av grunnene til at jeg gikk over til Fuji var at jeg ønsket mindre og lettere utstyr. Det gikk bra en stund, men så fikk produktene fra Fujifilm  så god mottakelse at også proffene kastet sine øyne på dem. Og plutselig begynte Fuji å produsere for et annet marked, og objektivene ble større og tyngre. Det ville ikke jeg være med på.
Dermed hadde ikke firmaet en liten og lett tele. Og jeg måtte jeg begynne å lete hos andre. Mitt utstyr rakk bare til 55mm, dvs 84mm som det ville vært på et eldre filmkamera.
Så kjøpte jeg et objektiv fra Voigtländer, som jeg kjente som en seriøs aktør i fotoverdenen. Jeg skaffet meg en 75mm f/2.5 Color-Heliar, fra E-bay. I begynnelsen syntes jeg det var vanskelig å stille skarpt, men etter en tid med øvelse begynner jeg nå å få taket på det!
Og dagens bilde er fra en slik øvelsesrunde i byen, der jeg fant denne reklamen for min favorittdrikk.pepsimax-l-copy

This technically is not a real test of a lens. It is more an example of a round in Oslo to learn more about a manual lens I have purchased, as opposed to my other lenses for my Fuji X-T1 camera. I have the wide 14mm (aka 21mm), the fantastic zoom that you can buy with the camera, the 18-55mm (aka 27-84mm), but I had no short tele lens. I see the world often with the view of a short tele. For many years, back in the film days, I had a Nikkormat with the legendary 105mm f/2.5 lens. Clint Eastwood played a National Geographic photographer in the film The Bridges of Madison County, and he used the 105mm on his Nikon!
I switched to Fuji a few years ago, since I wanted to go smaller and lighter. Smaller camera and smaller lenses. And for a while I was happy. But then the pros discovered the good quality of the Fuji gear, and that is when Fuji changed its policy.The weight and sizes was not not so important any more, and I could not find a good short tele for my use.
I waited for more than a year, but gave up and started to look elsewhere. That meant no autofocus, but back to manual focus!
With my old eyes that was not so good, but I found a lens, very small, very light, and not so expensive, so I had to try manual focusing once more. A Voigtländer 75mm f/25 Color-Heliar. I found it difficult in the beginning to get sharp pictures.Slowly I began to figure out things. The little button called Focus Assist, at my right thumb, gave me a much larger image, and suddenly I was on the track!
The picture here was taken last Saturday down town Oslo. The big ad for my favourite soft drink caught my eye. And the picture was taken with the manual Voigtländer lens, how about that!
(PS. A 75mm equals 112.5mm)

 

 

Leave a Reply

