Mye bedre program om Orknøyene

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg hadde ikke så store forhåpninger til programmet på NRK om Orknøyene, etter det heller svake programmet om Ytre Hebridene. Når jeg nå i ettertid ser på lista jeg laget om hva jeg syntes måtte med, ser at jeg hadde glemt Highland Park. Dag Lindbjerg var innom de fleste punktene på min liste, med unntak av det som for meg kanskje er den største attraksjonen, Skara Brae.
Alt i alt var dette et bra blikk på Orknøyene, det skal NRK ha.
Neste program er fra Fair Isle. Der har jeg alsri vært. Da blir det uforholdsmessig mye tid på den lille øya som er mest kjent blant ornitologer.
Men drar de til Shetland senere, har jeg igjen sterke meninger om hva de bør ha med!

10 Comments on “Mye bedre program om Orknøyene

  1. Hei! Vi skal reise til Ytre Hebridene i sommer, hvor vi vurderer å leie bil for å ta oss rundt på en grei måte. Det jeg lurer på er om det ev. er mulig å leie en bil i Stornoway, for så å levere den et eller annet sted på Barra? Planen er og reise til Oban derfra, og videre med tog til Edinburgh.

    • Hallo! Da har dere noe å glede dere til! Jeg har kjøpt en gammel MG og skulle gjerne ha tatt en tur med den, men siden har lagt ned ferjerutene fra Norge og Gøteborg til Newcastle, får det vente litt til. Jeg foreslår at du skriver til Tourist Office, 26 Cromwell Street, Stornoway, Lewis HS1 2DD og ber om brosjyrer, og spør med det samme om leiebilen. På forhånd kan dere lese tre bøker av Peter May, The Blackhouse, The Lewis Man og the Chessman. Om dere liker krim, da. Om dere leser dem, regner jeg med dere vil dra helt nordligst på Lewis. Jeg har forresten leid hus for en uke på Lewis, i Fivepenny Borve. Forsøk å få til å fyre med peat i peisen (torv)! Husk også at søndager på Ytre Hebridene er veldig søndager! Jeg har laget en liten bildebok om Ytre Hebridene, ta en titt her: http://www.blurb.com/b/1190721-o-u-t-e-r-h-e-b-r-i-d-e-s
      Men får dere mange brosjyrer er det kanskje nok. Lykke til med forberedelsene og ikke nøl med å kontakte meg om det er mer dere lurer på!

  2. Hei!

    Min mann og jeg vurderer en tur til Orknøyene neste sommer og har litt problemer med å finne priser på B&B overnattinger. Har du kanskje noen gode tips å komme med. Er interessert i å finne et sted som er både koselig og forholdsvis komfortabelt, men også ganske billig🙂 Tenker å ta fly bort og bare leie enten sykler, bil og ellers gå en del og eller ta offentlig transportmidler. Kanskje du har noen gode råd og tips å gi oss. Har alltid hatt lyst å dra dit, men etter programmet Vesterhavsøyene er jeg helt hektet🙂
    Mvh.

    Tone Sundland

    • Hallo Tone. Orknøyene er absolutt verdt et besøk. Når det gjelder overnatting kan du be om brosjyre fraTourist information and serviced: info@otb.ossian.net. Jeg har flere gode rips, om du ringer meg (91131161) Les ellers reiseskildringen min fra siste tur. Du trenger nok å leie bil, ellers blir det for lange turer på sykkel. Offentlige kommunikasjoner kan du stort sett glemme, det er nok bussruter der, men ikke så hyppige avganger. Jeg har leid hus i Stromness, men det finnes B*B, guesthouses og hotell.

      • Hei igjen!

        Litt treg med å svare, men har vært en del bortreist i det siste og mye å gjøre🙂
        Tusen takk for svaret og for tipsene. Tar vare på telefonnr.ditt og ringer deg nok en dag for flere tips. Greit å prate med en som har vært der før og er kjent. Følger med denne bloggen din nå, mye interessant å finne her. Gleder meg allerede til vi en gang kommer oss til Orknøyene. Vet ikke helt når det blir, men håper på våren eller høsten 2014. Når på året vil du anbefale for oss som fotografer å dra dit. Hadde vært kult med litt tåke og fint lys. Vi loffer veldig gjerne rundt seint på kvelden og tidlig på morgenen🙂 Takk igjen for tipsene🙂

        Tone

      • Jerka och jag har sett hela andra och halva första delen, sen blev det stop på NRK. Men en sån gräslig programledare, jag blir galen på hans flamsighet, skrattar hela tiden, låter inte de intervjuade komma till tals. Men så vackert där är, vi måste åka dit!

  3. Would love to visit the Orkney islands again someday. Its a beautiful place. I bet the jumpers are cozy.

Leave a Reply

