Jeg glemte noe…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå midten av 1400-tallet giftet den norske kongen bort sin datter, Margaret, til kongen i Skottland. Medgiften var Orknøyene. Det sto visst i kontrakten at Norge kunne kjøpe tilbake disse øyene når de ville. Prisen var den gang 50.000 Rhinske Floriner.
Og under mine besøk på Orknøyene har jeg blitt spurt, halvt på spøk vil jeg tro, om ikken vi kunne foreta dette gjenkjøpet. Mange på Orknøyene føler seg nærmere i slekt med nordmenn enn engelskmenn, og at avstanden til London er større enn til Norge.
Bildet har ikke noe med den saken å gjøre, men viser utsikten fra en B&B vi bodde på ved Birsay, nordligst på fastlander Orkney.

3 Comments on “Jeg glemte noe…

Leave a Reply

