Hva klarer NRK når de er på Orknøyene?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter en heller svak åpning på Ytre Hebridene, er jeg veldig spent på programmet som kommer fra Orknøyene. Jeg tror selvsagt at programledelsen blir like dårlig, men jeg undrer på hva de har fått med seg av interessante ting fra Orknøyene. Jeg skal derfor presentere min egen liste her, og sammenlikne den med det kommende programmet.
En av de aller mest kjente orknøyværingene heter John Rae. Dersom du tror det var Roald Amundsen som oppdaget Nordvestpassasjen, er det feil. John Rae fant den. Men det var Roald Amundsen som først seilte gjennom. John Rae gikk på føttene fra Hudson Bay da han oppdaget passasjen. Han lette også etter det forsvunnede skipet til John Franklin. Han fant det til slutt, og oppdaget samtidig at mannskapet ombord hadde tydd til kannibalisme og spist sine døde skipskamerater. Da Rae fortalte dette hjemme i England, ble han støtt ut av det gode selskap, for noe slikt ville folk ikke høre om sine landsmenn.
Ray Mears, den kjente britiske bushcraft og overlevelsesspesialisten, fulge i Raes fotspor og gikk god for hans fortelling. Mears mener Rae nå burde få oppreisning som den virkelige helten han var.
Vil du lese mer om denne berømte mannen fra Orknøyene bør du lese en bok som heter Fatal Passage, skrevet av Ken McGoogan, utgitt i 2002.
Skipene til Hudson Bay Company var innom Orknøyene for bl. annet å bunkre vann. Det hentet de i Stromness, i Logans Well, som fremdeles er et minnesmerke fra denne tiden. Dag Lindebjerg, fant du fram til denne brønnen?
Jeg fortsetter min omtale av før helgen,
PS. Jeg leide et hus bare 20 meter fra Logan’s Well en gang jeg bodde i Stromness.

Leave a Reply

