Vesterhavsøyene med lattermild programleder

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg hadde lenge sett fram til programserien om øyene rundt Skottland, siden jeg har vært der mange ganger og er begeistret for dem. Men tydeligvis ikke så begeistret som programleder Dag Lindebjerg, som lo seg gjennom hele episoden! Det er hyggelig med en blid programvert, men her ble det bare plagsomt. Kanskje det var usikkerhet rundt det å skulle snakke engelsk som gjorde det, men irriterende var det. Siden programmene forlengst er spilt inn, kan vi nok vente oss flere slike gliseprogram.
Han besøkte Stornoway, hovedstaden på Ytre Hebridene, men så en annen by enn den vi opplevde i 2010. Mine amerikanske venner og jeg, som har besøkt Stornoway flere ganger, merket oss det generelle forfallet, noe reportasjen ikke nevnte. Kanskje fordi de aldri hadde vært der tidligere. Se på vedlagte bilde av en rusten fiskeskøyte. Slik er det nå. Vi dro til en lite sted som var kjent for fiskeriene og forsøkte å få kjøpt fersk fisk. De vi snakket med fortalte at det ikke var noe fiske mer, så fisk kunne vi ikke få.
Mye annet i programmet var overfladisk og unøyaktig. Og hvordan kunne de unngå å ta noen dramatiske scener rundt de mest kjente stående steinene (etter Stonehenge) ved Callanish, når de likevel var i nærheten?
I reportasjen besøkte de også en rekonstruksjon av en veldig gammel bebyggelse i Bosta, beliggende praktfullt ved en strand på Great Bernera. Da kunne de også nevnt at etter at de gravd opp dette bostedet, for ikke mange årene siden, foretatt alle oppmålinger de trengte, så gravde de det ned igjen! For å bevare noe til ettertiden. En veldig interessant vinkel, men den ble ikke tatt opp i det hele tatt.
Det var hyggelig å se igjen landskap og steder jeg har besøkt, men programmet ble en nedtur i forhold til hva jeg hadde håpet på…

8 Comments on “Vesterhavsøyene med lattermild programleder

  1. slettes ikke bare deg nei, – ble helt oppgitt av fyren. Hadde gledet meg til programmet fra Stornoway hvor jeg i sin tid hadde mange anløp og landligge ved dårlig vær. Lindebjerg hadde nok gjort det bedre i barne-tv er jeg redd . .

  2. Interessant å lese dine tanker om programmet om Stornoway og Ytre Hebridene. Jeg synes det var en fin reklame for min hjemby og for øygruppa. Enig at det var litt dumt å vise en annen steinsirkel – jeg vet ikke hvilken den var, men jeg tror ikke at det var Callanish I. Men hvorfor mener du at det er forfall i byen? Jeg opplever det motsatt – byen ser finere og bedre ut nesten hver gang jeg drar hjem, synes jeg. Jeg ser fram til resten av serien.

  3. Hallo Raymond,Jeg s ikke programmet, men jeg husker Dag Lindebjerg fra den tid han startet i NRK radio, og det m vre 20-30 r siden. Han var fra frste stund en usedvanlig irriterende programleder med en stemme som raskt fikk meg til sl av radioen. Han er sikkert like uegnet til lage programmer som han er til lede dem. Ketil

    Date: Mon, 2 Sep 2013 07:44:36 +0000 To: klehland@hotmail.com

  4. Sorry for the disappointment. It’s tough when you expect so much and then get let down. Maybe you could mount a rival show?

    • I really don’t have to. Danish Television has made a series of very good programs from the islands, called “DR der ude”, meaning DR (Danish Radio) out there. Fantastic commentaries.

  5. ennå ikke sett programmet, men det høres ut som klassisk “over the top”-Lindebjerg. Jeg hadde gledet meg til serien om kysten vår som gikk i fjor, men måtte kutte ut allerede etter første program fra Finnmark, på grunn av den hysteriske programledelsen…

Leave a Reply

