“Nybygget” er blitt gammelt

nybygget2– for nå er det kommet opp et nytt bygg ved siden av og gjort det gammelt. I hele min oppvekst ble Københavnsgata 4 omtalt som Nybygget, fordi  – ja, fordi det var nyere enn alle andre bygg i området. Det hadde en glatt fasade og alle leilighetene hadde vannklosett. Nå er plankegjerdet ovenfor borte, og på denne industritomta er det kommet opp en litt rar skapning, som etter min mening hadde tatt seg bedre ut om det hadde fulgt fasaden til nybygget. Da jeg sto og fotograferte det nye bolighuset kom det en ung dame forbi. Hun ristet på hodet og fnyste helt jævli‘ som sin kommentar til den grå bygningen.
På bildet ser vi at huset ikke er helt ferdig, selv om mange allerede  forlengst er flyttet inn. Vi ser nedover Københavnsgata, helt til høyre strekker Seilduksgata seg vestover.
Se bilde fra vår leilighet i Karlstadgata en gang på femtitallet, der det bare var et plankegjerde der den nye bygningen nå har reist seg.

5 Comments on ““Nybygget” er blitt gammelt

  1. Hei! Jeg kom over bloggen din når jeg lette etter gamle bilder fra Københavngata 4. Hadde vært kjempeinteressant å tatt en kaffe med deg og høre litt om hvordan det var her før, om du har lyst og tid en dag.
    Mvh
    Hanna Kavli Lund
    Styreleder i Københavngata 4 ABC (Nybygget)

    • Hallo – nå drikker ikke jeg kaffe, men det hadde vært interessant å treffe deg. Jeg er pensjonist, og har mye tid. Jeg kunne jo komme over til en av kafeene like ved der du bor?
      Vennlig hilsen
      Raymond Wardenær

      • Flott! Hva med fredag kl 08:30 på Vespa/Københavngata 2?

  2. Ikke spesielt fint, nei. Ganske dystert alt dette grå. Men mht fasaden har de sikkert prøvd å få den litt lengre ved å lage en vinkel, slik at flere kan få inn lyset og samtidig utnytte tomtearealet. Er ikke sikkert den var så dum.

Leave a Reply

