Gammel feiebil

feiebil2Jeg har lenge vært på jakt etter en mulighet til å ta bilde av feiebilen som ryddet på fortauene og i gatene da jeg var gutt på Grünerløkka. Det var en grå konstruksjon med tre hjul. Den spylte vann ut før feiekosten bakerst feide sand og grus ut til siden. Jeg tok en ringerunde og fikk etter hvert vite at en slik sto på et museum på Hunderfossen. Det var feil, for den hadde etter hvert blitt flyttet til Teknisk Museum i Oslo. Der fikk jeg etter hvert lov å gå opp i andree etasje og ta det bildet du ser her.
Men.
Den var ikke akkurat slik jeg husket. Det kan jo selvsagt være fordi det er så lenge siden jeg hadde sett den. Den var mindre enn jeg husket, kanskje fordi jeg var mindre og så på den som en større bil. Men det jeg husket best var fargen, og den på museet tror jeg ikke er slik originalen var. Originalen var nemlig grå, ikke litt beige som denne er. Jeg sjekket dette med en kamerat, som straks bemerket at det er feil farge på den på Teknisk Museum.
Ellers kan jeg fortelle at denne bilen ble bygget i Tyskland i 1954. Den har en ensylindret motor på 15 HK med toppfart på 25 km/t. Denne bilen gikk i Gjøvik før den ble hentet til Oslo.
Da vi hørte lyden av denne bilen om sommeren løp vi ut på gata eller fortauet, og fikk oss en kald dusj i spruten ut på sidene. Hyggelige minner.
Takk til Teknisk Museum for adgang til å fotografere den!

Sweeper car. This was a machine that swept the sidewalks in Oslo when I grew up. I had been looking for one when I found this sample at the Teknisk Museum in Oslo the other day. It was joyful when it drove down the sidewalk outside our building, since we would run beside it and have a free shower! The driver never stopped us. Maybe he knew we had no bathrooms in our apartments!

3 Comments on “Gammel feiebil

  1. Jeg har vist bilde til en av mine klasse kammerater fra Lakkegata skole,(Rodny Kaastad)som er oppvokst i samme strøk som meg.
    Han kan heller ikke huske å ha sett den feiebilen som er avbildet.Den “høna” som vi husker fra slutten av 40 tallet var annerledes.Den på bildet er jo produsert senere,det sier jo sitt.

  2. Jeg har mottatt en veldig interessant epost som kommentar her. Den gjengis med tillatelse fra avsenderen:

    Heisann……………..

    Ang.feiebilen du etterlyser (som vi i gata kalte for “Høna”) ,så har du helt rett.
    Den vi vokste opp med var større og gråere.
    De hadde forøvrig garasje rett rundt hjørne for der jeg vokste opp.
    Garasjen lå i Kirkegårdsgate ,vegg i vegg med inngangen til Sverdrupsgate 7.
    Den på bilde har jeg aldri sett før.

    Hilsen fra H P Carlsen.

  3. Jeg husker den opprinnelig også som grå, men litt beige-aktig grå. Denne var nok for beige. Husker den heller ikke helt med det store hjulet og den store dekslet foran. Lurer på om det kan ha vært et par modeller ute og gått her. Fin er den okke som.

Leave a Reply

