Tortur i Karlstadgata

DSCF0590Og her ser du torturinstrumentet. En til de grader manuell klippemaskin.
Det kostet under fem kroner å få klippet seg hos frisøren på hjørnet av Toftesgate og Helgensensgate. Og den gang måtte vi spare på kronene. Husk at dette var på en tiden da trikken kostet 10 øre for barn, helt sant.
Så min far investerte i et slikt instrument som dette. Dette eksemplaret kom jeg over en dag jeg vandret rundt på Majorstua nå i februar og fikk lov av dem som driver Larsen Herrefrisør i Sørkedalsveien å ta bilde av den (Og takk for det!).
Da fattern bestemte seg for at jeg trengte en hårklipp, kan jeg ikke akkurat si at jeg jublet. Seansen foregikk på en taburett midt på kjøkkengulvet. Med håndkle over skuldrene, så den siden var ok. Men klippingen. Far var jo ikke akkurat trent på dette, men han var alltid veldig flink med hendene og likte å bruke dem. Men dette behersket han ikke helt. Han flyttet nok på maskinen før han hade fullfært et klipp, og dermed lugget det. Ganske ofte også.
Rene torturen, spør du meg. Men vi sparte penger…

Torture at home. To save money, my father, who normally was a nice man, turned to this torture instrument when he thought my hair was too long. I guess he pulled my hair rather often, instead of cutting it off. Not something I looked forward too.

5 Comments on “Tortur i Karlstadgata

  1. Det verste jeg syntes når min pappa klipte meg var lukta av olje eller fett som den var smørt inn med….. Lugget ?? ja det skal være sikkert og visst…..

  2. Oh my… this hair cutter does look like an early instrument of torture… rather like some of the old medical instruments used to examine women and to do surgery. OUCH!!! Linda

    • Yeah, like the medical equipment that Roald Amundsen brought on board Fram when he went to reach the South Pool.

Leave a Reply

