Bøker

bøkerHer er tre bøker, to av dem har jeg akkurat avsluttet, den tredje er min lektyre nå om dagen. Jeg liker godt Liza Marklund og har akkurat lest Nobels Testamente og Livstid. De bør leses i den rekkefølgen, siden de følger på hverandre. Jeg leser alt svensk på originalspråket.
I min bokhandel snakket jeg med en annen enn min faste kontakt og rådgiver, og han pekte i retning Danmark. Jussi Adler-Olsen heter forfatteren, og kan anbefales. Av en eller annen grunn har jeg valgt å lese han på norsk.
Den tredje boka her et også den tredje i en krimtrilogi med handling fra Ytre Hebridene, The Chessmen.  Jeg har skrev om bøkene til Peter May her tidligere, og lagt ved bilder jeg selv har tatt fra det geografiske området han legger handlingen til, nemlig Lewis på Ytre Hebridene. Jeg vet at flere av mine venner har begynt å lese disse bøkene også, som er litt annerledes enn vanlig krimromaner. Alle engelskspråklige bøker leser jeg på engelsk.
I dag mottok jeg en epost fra min venn Ketil Lehland, som kunne fortelle at det akkurat har kommet ut en bok av Ann Cleeves, som legger handlingene til Shetland, et annet av mine favoritt reisemål. Denne boka heter Dead Water, og vil bli kjøpt inn ved neste besøk hos bokhandelen.
God lesing!

Books. I have just finished reading the two books to the left, by a Danish author and a Swedish one. You should try Liza Marklund, she is certainly translated to English. I have started the third book by Peter May, and the third where Outer Hebrides is the scene. Today my friend Ketil Lehland told me that Ann Cleeves, with crime stories from Shetland has just come out with a new book, Dead Water. I am getting that later this week.

4 Comments on “Bøker

  1. Sorry… I think I meant Liza Marklund… L

  2. I have the first two Peter May books but haven’t read them as yet. Now that the third one is out, I’ll get it, and then read them all. Good to know about the Ann Cleeves… I’ll have to order that too. Many thanks for Raymond’s Book Club selections. Linda

  3. Ann Cleeves er den rette stavningen, ifall noen vil “finne” henne. En av mine absolutte favoriter! Har lest det meste hun har gitt ut . Og sett tv seriene som bygger på hennes böker.

Leave a Reply

