Så var det dette med orddeling…

kantineVi er nå omgitt av meldinger der enkelte ord er delt, noe de ikke skulle vært. På Ullevål stadion var det en frisør som hadde gjort en slik feil. Da jeg gikk inn for å gjøre dem oppmerksom på det ble jeg regelrett kastet ut. På vei til bilverkstedet kom jeg over dette skiltet, Kantine Gutta! Og som om ikke det var nok, på hjemveien med trikken kjørte vi forbi Kebab Biten.
Hører dere, norsklærere! Her har dere en utfordring,
Kanskje skiltmakerne har et ansvar her også?

5 Comments on “Så var det dette med orddeling…

  1. Detta har länge varit ett diskussionsämne i Sverige: kött bullar, brun hårig sjuk sköterska etc

  2. Jeg tror nok stave kontrollen i Windows/Word og liknende har mye skyld for ord deling. Word vil jo ord dele stort sett alle ord som lar seg skrive som to ord og mange tenker sikkert at pc’en sikkert vet best. Da blir det mye skrive feil og annet tull e ball. Så hvis en bil mekaniker eller en som driver med hår klipp og kanskje ikke fulgte så godt med på skolen ser at Word vil dele ordene tar han det for god fisk. (ja mamma, jeg vet jeg har feil orddeling, det var for å vise hva Word vil jeg skal skrive)

  3. Uff, ja. Tror dessverre den “nye tid” har tatt innersvingen på oss. Jeg måtte le da jeg leste du var blitt kastet ut.

    Vi er nok blitt for gamle. Lærerne bryr seg ikke så mye om skrivefeil heller. Det er lenge siden lærere som Eiken som Jarl og jeg hadde.

  4. Hei Raymond! Jeg registrerer også at det synes “å ha gått inflasjon” i orddeling. Hva med “lamme lår” på menyen! Smakelig måltid! Hilsen Jarl.

Leave a Reply

