Anders Kristiansson

AndersxHøydepunktet for meg under lørdagens cupfinaler ble seminarinnlegget fra den svenske volleyballtreneren, Anders Kristiansson, før finalene. Han fortalte historien om hvordan et svensk lag klarte å spille seg inn i verdenstoppen, noe som for oss som “hadde greie” på volleyball ikke trodde var mulig. Men rebellen Anders, med Rolling Stones i ryggen og en fantastisk entusiasme, klarte det. Det resulterte blant annet i sølv i EM på hjemmebane i Globen. Jeg ble så inspirert at jeg lovet Anders å sette sammen en liten bok med bilder fra dette mesterskapet.
Det var ikke lett å sammenfatte denne spennende historien som tok 14 år på under en time. Jeg hadde gjerne sittet og hørt på han enda lenger.

6 Comments on “Anders Kristiansson

  1. Pingback: Volleynytt.net » Kristiansson i Japan

  2. Svein – invitasjonen sto på forbundets sider på internett. Og du trenger ikke invitasjon til å gå på kamper.

    • Det var en liten fleip, skjønner du vel…
      Er ikke så mye inne på fobundets nettsider heller…

  3. Anders har alltid vært mitt store trener-“forbilde” om vi kan kalle det slik, som jeg lærte mye av.. Traff ham første gang på Elitetrenerkurs på Bosøn på slutten av 70-tallet. Og vi hadde senere mye kontakt, særlig på begynnelsen av 80-tallet da vi prøvde å få norsk damevolleyball og landslaget opp på et høyere nivå. Jeg besøkte ham og det svenske landslaget flere ganger, bl. a da de hadde besøk av det japansake damelandslaget. Vi fikk han også flere ganger til Norge på trenerkurs i denne perioden. Og så var vi sammen på “studietur” til Brementurneringen… … Og det husker nok du godt Raymond – du som særlig studerte bestemte kroppsdeler på Cubadamene….

      • Jeg var ikke “invitert”…visste faktisk ikke om det. Går sjelden/aldri på volleyballarrangementer lenger.
        Så deler av sendingen på Sumo, mest fra damekampen (Oslo – Polen).

Leave a Reply

