Fine NM-finaler, men…

DSCF0459wÅrets finaler i NM i volleyball fant som vanlig sted i Domud Athletica i Oslo. Det ble heldigvis to spennende og velspilte kamper, der Oslo Volley slo Stod i kvinneklassen og Nyborg tok skalpen til Førde. Begge seirene var fortjente, og viste at norsk volleyball stadig blir bedre. Flere jeg snakket med etter kampene var imponert over kvaliteten i begge klassene. Og arrangementet var bra.
Jeg var invitert som æresmedlem, sammen med de andre med samme utmerkelse. Og flere av dem var til stede, som John Framnes, Bjørn Heiberg, Einar Karlsen, Gunnar Syrrist, Kjell Vigestad og det sistutnevnte Ivar Hellesnes. Ett av æresmedlemmene var sogar i aksjon, Nyborgs trener Ivar Bakken. Jeg hadde også fått akkreditering som fotograf, jeg føler meg naken om jeg skulle bivåne en volleyballkamp uten et kamera rundt halsen. Gamle vaner og sånt.
Og TV var til stede. Det fikk de akkrediterte fotografene merke. Jeg har vel aldri vært nærmere å bli kastet ut fra en volleyballkamp!
For TV rules.
De ønsket tydeligvis ikke å ha en eneste fotograf i bildene sidene. Derfor fikk pressefotografene blant annet ikke lov å bevege seg fra den ene bahehalvdelen til den andre! Når du så ikke kan stå på motsatt side av banen (ikke plass), ikke på hver ende av banen (sperrer for publikum) og så måtte holde seg på den ene siden av banen, skjønner vi at TV var prioritert framfor pressen. Det var viktig for forbundets økonomi, ble det sagt. Og det gjorde de. Jeg ble jaget bort fra alle de plassene jeg har fotografert fra gjennom mange år, slik at jeg til slutt ga opp. Vi får håpe at de ble mye overskudd i stedet. Og at pressefotografene ikke tok det for ille opp.

Så dett var dett. Dette vil jeg ikke oppleve igjen. Det var rett og slett pinlig.
Men som æresmedlem fikk jeg i alle fall et stykke bløtkake.

Leave a Reply

