Triste gater

Jeg så for få år siden en fremragende dansk dokumentær om byarkitektur og hvordan man kunne skape hyggelige gater og svært lite hyggelige gater. Filmen forklarte dynamikken rundt bygningene på gateplan, hvordan sola gjorde det trivelig og vinden utrivlig. De viste bilder fra byen der vi kunne se hvor folk samlet seg og hvor det bare var noen få personer som hastet forbi.
Nå er det jo blitt sen høst, men mange oppholder seg likevel ute. Da jeg passerte Teatergata i dag tenkte jeg hvor godt den illustrerer gater man ønsker å slippe oppholde seg lengre enn høyst nødvendig. Västerlånggatan i Stockholm er et godt eksempel på det motstatte. (Nå må jeg vel lete fram et bilde derfra, jeg vet jeg har det).
Men altså: Teatergata!

Street to avoid. An example of a very unattractive street in Oslo. But then nobody stays there for longer than they have to.

4 Comments on “Triste gater

    • Clean, yes …. maybe because it is well monitored; the building to the right is the court house where Mr Breivik was sentenced.

  1. Ja du Raymond, det finns dessvärre massor av likadana gator i Stockholm/Sverige. Västerlånggatan är väl från 1300-talet, 20-hundratalets gator ser ut som ovan!

  2. Interessant kommentar, Raymond. Det du peker på er det som bekymrer meg mest ved barcodebebyggelsen. Det ser skikkelig mørkt og nitrist ut. Her har du et nytt studieobjekt.

Leave a Reply

