Hestemøkk på Grünerløkka

hestemøkkJeg har hørt noen si at de ikke angrer så mye på ting har gjort som de angrer på ting de ikke har gjort. Jeg er absolutt der, både på det ene og andre området. Ett av dem er alle de bildene jeg ikke tok mens jeg hadde sjansen, fordi jeg ikke så skogen for bare trær. Eller for å si det på en annen måte; hadde jeg hatt som utgangspunkt da jeg som elleveåring kjøpte mitt første kamera at jeg en gang i framtida skulle forsøke å dokumentere min oppvekst på Grünerløkka, hadde min verden sett annerledes ut. Og mengden bilder vært vesentlig større.
Dette er jo først og fremst en fotoblogg. Men siden jeg altså ikke tok en mengde bilder jeg burde tatt, blir det også noen poster uten bilder. Som denne.
Utkjøring av varer til melkebutikkene foregikk like etter krigen ofte med hestetransport. Både melk og øl kom med hest, og de som hentet skyller i gården, brukte hest. Tror du jeg tok bilder av dette? Ikke et eneste ett.
Hester forurenser ikke så mye som biler, men de la igjen sine visittkort i gatene. Og rett etter krigen var dette verdifull vare! Og vi kunne stadig observere folk som kom med kost og spade og tok med seg hestemøkka. Dette var verdifull gjødsel i en tid hvor det var mangel på det meste.
Men unge Wardenær tok aldri et bilde. Jeg græmmes.PS. Fikk dette bildet forleden, siden politihester fremdeles vandrer omkring. Og gjør sitt fornødne, hvor som helst.

Horse manure. As I have repeatedly said, I wish I had known as a young boy that I once in the future would try and document my growing up in Oslo. I would then have taken many more images. I did not know I should have taken more pictures of daily life in Grünerløkka.
Much transport of goods, like milk and beer, were done by horses. And horses, even if they don’t pollute like todays trucks, leave their dropping around. So also then. However, this was soon removed, because is was something that could be used! At a time when so much was wanting, horse manure was valuable. Therefor, someone would go around with a broom and a shuffle and gather it.
Clean streets and good manure for whatever they were growing.

2 Comments on “Hestemøkk på Grünerløkka

  1. Have you ever heard anyone say, “If only I’d known I would live so long, I would have taken better care of myself”? Reminds me of your wishing you had more carefully documented your past. Ah well, ’tis ever thus, I suppose. Linda

  2. Men du beskriver det så bra så att vi ser det ändå!

Leave a Reply

