Oppvekst på Grünerløkka – hoppe pøllis

Det blir ikke så mange innlegg i denne serien lenger, det skyldes blant annet at jeg ikke har illustrasjoner til noen av de tingene jeg vil skrive om. Når vinteren kommer vil jeg forsøke å lage en liten bok av det jeg har skrevt.
Men altså, her kommer en post uten bilde.
Det handler om å hoppe bukk. Jeg har akkurat konferert med min gamle venn og klassekamerat, Tore H, for å være sikker på at jeg husket rett.
Vi hoppet mye bukk i frikvarterene på skolen. Grünerløkka skole. Ofte om tidlig vår og sen sommer, mens vi brukte toppluer. For du kan ikke hoppe pøllis uten topplue!
En person sto bukk. Vi andre hoppet over. Vi hadde topplua i hånda, og når vi berørte ryggen til bukken, la vi lua igjen der. Det samme gjalt for hopperne som kom etterpå. Om en mistet lua si på bakken, måtte han/hun overta som bukk. (Det var bare han for vårt vedkommende, dette var i en tid med kjønnsdelte skolegårder).
Om alle kom velberget over, snudde rekkefølgen. For da skulle vi nemlig hente inn lua vi hadde lagt fra oss.
Men så kommer vi til det vanskelige. Pøllisdelen. Da måtte vi nemlig “holde” lua fast mellom bena, og den falt av når vi hoppet. Det vanskelige var ofte å knipe igjen til vi nådde så langt. Andre del var som den første runden, da hoppet vi i motsatt rekkefølge og hentet vår egen lue med, nei ikke bena, men hendene.
Akk ja. Dette er blitt gamledager nå.

4 Comments on “Oppvekst på Grünerløkka – hoppe pøllis

  1. Nei, vi la aldri igjen luene. Husker at vi hoppet over bukkene som oftest var de så høye som mulig, dvs at den som stod “bukk” stod rett opp og ned med bøyd hode.

  2. Hoppe bukk drev jeg også mye med. Men, uttrykket “pøllis” har jeg aldri vært borti!

Leave a Reply

