Hvor i Oslo 162

Hvor ligger denne kiosken som skryter av å ha byens beste pølser?

4 Comments on “Hvor i Oslo 162

  1. Ketil Lehland den kiosken du nevner har mange ganger blitt kåret til beste wienerpølser i div. aviser.
    Det kan muligens være en stund siden nå men for en del år siden var dette et faktum.

    Leverandøren var kanskje hemmelig på et vis, men jeg vet det og jeg vet mer.

    Leverandøren er/var nåværende Åkeberg/Skoglunn, som før de ble slått sammen het bare Åkeberg.
    Dette tror jeg de ble hetende den gang de flyttet fra (faktisk) ganske nær nevte kiosk nemlig i starten av Waldemar Thranesgate til Åkebergveien (Grønland)
    Nå holder de til i industriområdet ved bilbyen/Grenseveien, og det fine er at her kan privatfolk svinge innom å kjøpe disse godt omtalte og likte wienerpølsene.

    Jeg vet også at en av grunnene til at pølsene alltid smaker godt i nevnte pølsebod (kan ikke vite sikkert om det fortsatt er slik).
    Mange ønsket å finne ut hva han brukte i vannet, ingen ting er jeg blitt fortalt.

    Det de (ihvertfall før) derimot gjorde, var å (spesial)bestille pølsene kun røkt men ikke kokt, det ble de nemlig gjort der i boden.

    I tillegg hadde de sørget for å få retur av alle usolgte pølser allerede dagen etter (også lompene) slik at de alltid hadde ferske varer, sikkert sett bort fra
    helga.

    Ketil

  2. Kiosken er ukjent for meg, og Alnabru er litt langt unna for lunsj for meg. Den lille kiosken i Sannergata, mellom Maridalsveien og Akerselva, var lenge anerkjent som stedet for byens beste pølser. Jeg jobbet like rundt hjørnet fra sommeren 1982 til sommeren 1983 og var en hyppig kunde. Innehaveren holdt sin leverandør hemmelig. Ellers ser jeg de averterer med “Texburger” på kortveggen. Jeg har i årenes løp spiste tallrike burgere på “Texburger” på Maritim. Den ligger ved siden av det som tidligere var en Texaco-stasjon (nå Hydro Texaco), derav navnet. Det er ALLTID kø foran den kiosken, Store, gode hamburgere med en slags coleslaw (men uten salat, tomat og løk) er deres varemerke, men vil du ha pølser må du inn på bensinstasjonen.

  3. Skipper Jon har antakelig rett som vanlig. Men ikke alle mener at Byens beste pølser har rett i at hans pølser er best.

  4. Ligner mistenkelig på pølsebua i Arvesetveien på Alnabru. Er det der du pleier å ta lunsjen? Ser du kjører forbi der stadig vekk…..

Leave a Reply

