Helside fra NM 1967

Det var ikke hverdagskost for volleyballspillere på den tiden. Men faktum er at mange aviser dekket denne begivenheten, som på flere måter var et vendepunkt for norsk volleyball. Tidligere på året ble det første innendørsmesterskapet avholdt, riktignok uoffisielt, men det pekte ut retningen. Et annet vendepunkt var spillet i herreklassen i Åmli dette året. Da OSI innledningsvis slo hjemmefavoritten Dristug i første sett, kom en av Dristugs ledere bort til meg og sa hvor imponert han var av spillet til Oslo-Studentene. Jeg svarte at det kanskje kunne se ut som om Dristug ville tape. Det syntes han ikke gjorde noe, for maken til spill hadde han aldri sett av et norsk klubblag.
OSI vant de to første settene i finalen mot NTHI, men trønderstudentene kom sterkt tilbake og hentet hjem seiren. Spillemessig var også en ny epoke innledet…
På hovedbildet er det NTHIs Egil Holter som smasher mot blokken til Jarolav Tusek og Erich Haglev.
Klippet er hentet fra ukemagasinet Aktuell.

5 Comments on “Helside fra NM 1967

  1. Pingback: Egil Holter har gått bort « Raymond Wardenær

  2. Ja så var det bildet av SSLK-norgesmestrene. Der fikk jeg min første “NM-medalje”, dvs. en volleyballnål fra NVF!+ Diplom. Året etter 68 – og i 69 ble det bare diplom.Vi hadde jo nål fra før!!!Det ble LITT bedre med premiering etter hvert!Har samme utklipp i mine “arkiv”. Bak fra venstre : Jorun Øvestad,Gerd Ersdal, Bodil Hetland, Ragnhild Korneliussen, Kari Vagle. Foran fra venstre : Hedvig Bærheim (seinere gift med Petter Anda ,som dessverre døde brått i forholdsvis ung alder.Også han i norgestoppen.Broren hennes Kåre Bærheim var med på NTHI som vant herreklassen dette året.),Anna Synnøva Johannesen,Ragnhild Øglænd,Sigrid Watne. Vet ikke hva som skjeddde,men på et annet bilde er også Anne Karin Ånestad og Olaug Johannesen med.
    Og hele navnet på de to 20-åringene er Bodil Hetland og <<<<<grete Heimdal.

      • Og Jaroslav hdde jeg seinere som trener. Var det både på NIHI og på landslaget mon? Det var iallefall han som omskolerte meg fra “smasher” til opplegger…Tror nok det var lurt. Med mine ca 1.71 i høyden ble jeg “lavere og lavere” når jeg skulle stille opp sammen med resten av laget-spesielt gjaldt det div.landslag

Leave a Reply

