Vakre kavler

Vakre gjenstander trenger ikke nødvendigvis å være dyre. Disse nydelige glasskulene i grovt tau kjøpte jeg en gang på Røst for fem kroner stykke. Det er såkalte kavler og ble brukt til å holde fiskegarnene flytende. I dag er de vel heller laget i plastikk eller noe annet som ikke er like godt egnet som pynt. Dette er en suvenir som sikkert hadde vært populær på Røst også i dag, men det er kanskje ikke flere igjen? I alle fall tror jeg turistene ville betalt mye mer enn fem kroner pr stykke. Jeg har disse to hengende i vinduet mitt ut mot Pilestredet i Oslo

What are they called in English? These beautiful glass balls were used to keep the fishing nets afloat. I bought them in Røst and paid less than one dollar a piece. A terrfic souvenir for a low cost!
But what are they called in English?

3 Comments on “Vakre kavler

    • Takk for det! Da lærte jeg litt i dag også. Det liker jeg. Er du Roger fra Røst?

  1. Jeg fortet meg å klikke på denne fordi jeg syntes det stod “vakre kvinner” i overskriften. Litt skuffet, men de var ikke så verst disse heller…

Leave a Reply

